Socialdemokraterna vill införa ID-krav på sociala medier

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

Helt olika syften. Att det görs ID-kontroll för privatannonser och byteshandel, där pengar generellt är involverade och där bedrägerier annars lätt kan förekomma är en sak.

Att det skulle göras ID-kontroll bara för rena möjligheten att skapa ett konto på Facebook eller Twitter för att sedan kunna uttrycka dig hur du vill om exempelvis X eller Y politiskt parti är en helt annan sak.

Sedan stämmer det ju inte alls att Sweclockers redan har ID-kontroll—de har det för marknaden, men du kanske missade att du INTE behövde något ID för att lägga upp ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Tandlöst förslag av sociala demokrater att ge sig på sociala medier.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brunk:

Tycker det vore fantastiskt. Sker extremt mycket mobbing och sprids skit som folk aldrig blir dömda för då det är anonyma/nya konton.

Varför inte börja med att döma de som redan i dag mobbar och sprider ut skit under eget namn först. Där finns det jättemycket att göra redan idag, utan att allt som skrivs på Internet ska leggas.

Permalänk

Det finns många problem i samhället. En är att folk anonymt kan göra dumma saker på internet, en annan är att folk inte kan vara kritisk emot vissa saker. Dessa vissa saker är hur mycket som helst.

Bara ta järnvägsutbyggnad. Jag vet en väldigt liten byhåla som fick en järnväg precis utanför samhället. De som bodde i detta samhälle ville såklart ha ett järnvägsstopp där. Detta av hur många anledningar som helst, som att deras hus ute i ödemarken knappt inte var värda ett skvatt, men med ett snabbtåg rakt in till Göteborg så hade de husen i samhället höjt sig värde med långt över miljonen. Fatta vilken hotbild en person i denna byhåla hade fått om den öppet hade argumenterat emot detta tågstopp? Typ hundra personer som anser att denna person försöker ta en miljon från dem var.

Det finns hur många frågor som helst som är av liknande art, bara ta vildsvin, älgstam etc.
Utan anonymitet så får man ett samhälle där folk är lika rädda för att ha felaktiga åsikter som i de värsta regimerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Inte för att jag är emot att vara anonym på internet, men för socialamediers framtid så ser jag inte att dom överlever med någon annan lösning. Bott/propaganda/köpta konton (batalklicks) kommer förstöra dessa platformar ändå, och mer avancerade AI-bottar lär väl göra saken ännu sämre.

Skulle vara intressant att se vilken plattform folk skulle välja, den med verifierad identitet eller den som tillåter anonymitet. Som tonåring blev man upplärd i att vara anonym på internet men den kulturen har ju i viss mån saboterats av att alla ska online, och med den stora massan kommer företag, etablerad media, partier osv.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

För att säga som många politiker brukar säga om lite allt möjligt.

Detta är ett hot mot demokratin!

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Typ som i "verkligheten" m.a.o?

Sitter och försöker förstå hur man är anonym mobbare i "verkligheten".
Trä ett lakan över hela kroppen + förställa rösten? Kanske vanligare där du bor.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Skrivet av calvinclown:

Internet ska förbli fritt och anonymt. Troll är bara ett negativt laddat ord för olikhetstänkande. Bara för att man stödjer ryssland, trump eller sd så är man ett troll. Jag tycker folk ska skärpa sig och fatta som det var förr att inte ta illa upp för internet är just internet. Sen när det gäller mordhot och sånt. Sånt är olämpligt men fortfarande kan man skriva anonyma brev. Så problemet är inget nytt

Nej, det är det verkligen inte, och det sorgliga är att precis en sådan kommentar är vad ett troll skulle fälla.

Det är en ganska markant skillnad mellan att "stödja Ryssland, Trump eller SD" och att vara ett nättroll i de absolut flestas mening. Det sistnämnda är en medveten handling att sprida osanning, så tvivel med rena lögner och förvränga det fria ordet. Sammanträffande nog så är de metoder de förstnämnda gärna använder sig av.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spof:

Detta skulle innebära en indirekt censur. Jag har jobbat med ledarskap och genom mitt yrkesliv alltid varit en "herde" av människor. 

Det är allt för ofta "sanningen" inte vågar sägas pga av att människor i grupp är rädda att hamna i "bad standing" eller skapa konflikt pga sin åsikt.

Allt för många gånger har jag missat ett dolt missnöje eller en kontroversiell ide för att medarbetare helt enkelt inte vågar säga hur dåligt något är, pga av att det påverkar andra i gruppen som kanske är kärnan till problemet.

Att få vara anonym och uttrycka sina känslor och idéer är viktigt för progress och för att obekväma sanningar skall exponeras.

För fred och frihet!

Helt rätt, om människor bara vågar framföra åsikter de tror är "rätt" har vi inte längre någon dialog. Då kommer förståelse för andra människors synpunkt bara minska. Kommer grupper som tycker de är utsatta våga säga ifrån i det allmäna forumet om de tror det finns en chans att de straffas?

Permalänk
Medlem

Det är inte att de har förslagit att precis all kommunikation skall kräva identifiering. Det kommer alltid finnas plattformar för anonyma diskussioner också.

Men större plattformar kan jag definitivt tycka man kan kräva det av, eller åtminstone att ha stöd för det. Så man kan välja filtrera resten av avföringen på nätet.

Lite som med att spela multiplayer online, de bästa multiplayer-servrar kräver oftast någon form av inloggning.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Det centrala här tycker jag är det faktum att jag som är öppen med både namn och bild i sociala medier inte kan välja bort dem som väljer att vara helt anonyma. Jag tycker förslaget är dumt, det vore betydligt bättre om kravet var att det ska finnas en möjlighet i dessa plattformar för att bekräfta sin identitet, samt att användare ska kunna välja vilka som ska kunna kommunicera med dem.

Jag ser tre nivåer av användare:
1. Fullt autentiserad och publika uppgifter (namn)
2. Fullt autentiserad men dolda uppgifter, där systemet vet vem man är, men inte användarna
3. Icke autentiserad

Jag kan då välja att exempelvis nivåerna 1 och 2 kan kontakta mig, och då vet jag att om en person på nivå 2 exempelvis sysslar med olaga hot så kan polisen få fram vem det är. Detta är en frihet jag idag som användare absolut inte har, på någon plattform egentligen, och det kan jag se som ett problem.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spof:

Detta skulle innebära en indirekt censur. Jag har jobbat med ledarskap och genom mitt yrkesliv alltid varit en "herde" av människor. 

Det är allt för ofta "sanningen" inte vågar sägas pga av att människor i grupp är rädda att hamna i "bad standing" eller skapa konflikt pga sin åsikt.

Allt för många gånger har jag missat ett dolt missnöje eller en kontroversiell ide för att medarbetare helt enkelt inte vågar säga hur dåligt något är, pga av att det påverkar andra i gruppen som kanske är kärnan till problemet.

Att få vara anonym och uttrycka sina känslor och idéer är viktigt för progress och för att obekväma sanningar skall exponeras.

För fred och frihet!

Precis min första tanke med, åsiktskorridorerna i Sverige är ofta hårda och att säga något motstridigt, även när det bär nytta, kan ha stora konsekvenser för personen.

Att plocka bort anonymiteten må lösa en rad problem, men det skapar fler i en annan ände av spektret.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Att kunna skriva anonymt på internet är helt väsentligt för yttrandefriheten.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk

Hahaha detta blir ju allt roligare

Facepalm

Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF, har anmält ”Kalla Faktas” avslöjande om trollfabrik till Granskningsnämnden

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hahaha detta blir ju allt roligare

Facepalm

Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF, har anmält ”Kalla Faktas” avslöjande om trollfabrik till Granskningsnämnden

https://www.youtube.com/watch?v=g-bVEc8oZvk

sikken baksmälla!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Skulle vara intressant att se vilken plattform folk skulle välja, den med verifierad identitet eller den som tillåter anonymitet. Som tonåring blev man upplärd i att vara anonym på internet men den kulturen har ju i viss mån saboterats av att alla ska online, och med den stora massan kommer företag, etablerad media, partier osv.

Finns ju ett antal Dejtingsidor som har krav på BankID.

Sen förslaget med bank id betyder inte man inte får vara anonym utåt. Men får ha sitt namn mm anonymt/dolt. Handlar ju att folk inte ska kunna flera kontot.

Sen fördelen sen med att reg sig med BankID. Slipper man lämna ut mailen när man registrerar sig, Så slipper man all reklam man får från företag och deras ”partner” ser mest positivt på bank id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Socialdemokraterna kommer arbeta för att ”begränsa anonymiteten på internet”

Ytterliggare ett steg mot ett totalitärt samhälle, Wiho!

Ja, låt trollfabriken vara...

Permalänk
Medlem

Jag har missat hela trollbiten tror jag. Alla klipp jag sett är ju verklighetsförankrade.
Man tror att någon skulle deepfaka de bakslag som läggs upp men det är så pass att ingen har sådan fantasi att överträffa verkligheten

Permalänk
Medlem

Det skulle vara bra om man fick välja, Jag personligen skulle lätt slippa all anonym dynga överallt. Bra att veta vem som ligger bakom det man läser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ja, låt trollfabriken vara...

Fast det finns ju ingen trollfabrik

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeshu:

Blocket och Sweclockers har redan id-kontroll och jag hör inte folk skrika om det?

Så du tar Blocket och Sweclockers som sociala medier? Sweclockers är väl då närmast med forumet men det är exakt detta som gör det till ett så dumt förslag. Vad gör en hemsida till en Social media? Är det att man kan skapa ett konto? Skicka meddelanden mellan användare? Göra inlägg?

Det känns som det kan inkludera fel sidor allt för enkelt.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Frihet" är nog ett ord vissa aldrig har hört talas om eller i alla fall inte förstår meningen i.

"Freedom's just another word for nothin' left to lose" - Kris Kristofferson

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Frihet" är nog ett ord vissa aldrig har hört talas om eller i alla fall inte förstår meningen i.

Undrar om de vill ha socialt poängsystem och ansiktsigenkänning i varenda trapphus och gata också.

Det kommer... tillsammans med CBDC.. Kontroll av befolkning 2.0

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Modellören:

Hahaha detta blir ju allt roligare

Facepalm

Myndigheten för psykologiskt försvar, MPF, har anmält ”Kalla Faktas” avslöjande om trollfabrik till Granskningsnämnden

Det kan ju vara bra om man har med exakt varför MPF har anmält programmet hellre än att bara ta med en rubrik. Då framgår det att anmälan inte är så dramatisk, men verkar vara väl befogad trots allt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/myndigheten-anmaler-tv4s-k...

Skrivet av SVT:

I två av programmen används intervjuer med medarbetare från MPF, som är inspelade i andra sammanhang. En av intervjuerna är gjord i TV4:s Nyhetsmorgon 2022.

MPF framhåller att det kan tolkas som att myndigheten uttalar sig specifikt om det som framkommer i Kalla faktas granskning, vilket skulle kunna vilseleda tittarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Att kunna skriva anonymt på internet är helt väsentligt för yttrandefriheten.

Du får ju säga vad du tycker fast det skulle finnas bank id!

Permalänk
Medlem
Skrivet av eatme@live:

Det kommer... tillsammans med CBDC.. Kontroll av befolkning 2.0

Vi har redan en form av CBDC idag, visst kan det bli värre så man har negativ ränta på sina sparkonton. Sen så är ekonomin grovt centralplanerad av Riksbanken, ett tydligt exempel på det är hur de använder räntan inte för att det ska bli lönsammare att spara och planera ekonomin utan pengarna ska succesivt förlora köpkraften så man känner att man måste spendera dem.

Lycka till att leva i Sverige utan en bank idag.

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av leafbranch:

Ja, låt trollfabriken vara...

Killgissar på att alla partier har eller har haft "trollfabriker" i olika utsträckningar, kålsupare allihopa

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hur vet man om t.ex. en affär behandlar alla lika om man inte kan handla av dom anonymt?
Kolla klipp som Beve Sturke på YouTube, där en kunnig person låtsas köpa som en vanlig Svensson och se hur man blir behandlad.
Edit: länk https://www.youtube.com/watch?v=PTni-Vfrf9c&list=PLIDq52ViG5_...

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det centrala här tycker jag är det faktum att jag som är öppen med både namn och bild i sociala medier inte kan välja bort dem som väljer att vara helt anonyma. Jag tycker förslaget är dumt, det vore betydligt bättre om kravet var att det ska finnas en möjlighet i dessa plattformar för att bekräfta sin identitet, samt att användare ska kunna välja vilka som ska kunna kommunicera med dem.

Jag ser tre nivåer av användare:
1. Fullt autentiserad och publika uppgifter (namn)
2. Fullt autentiserad men dolda uppgifter, där systemet vet vem man är, men inte användarna
3. Icke autentiserad

Jag kan då välja att exempelvis nivåerna 1 och 2 kan kontakta mig, och då vet jag att om en person på nivå 2 exempelvis sysslar med olaga hot så kan polisen få fram vem det är. Detta är en frihet jag idag som användare absolut inte har, på någon plattform egentligen, och det kan jag se som ett problem.

Precis!

Nivå 2, om man kan lösa det på ett säkert och smidigt sätt tror jag löser ganska mycket. Även om man är publikt anonym så vet man om att det går att hitta vem man är relativt enkelt och förhoppningsvis får man bort dom grova sakerna men att man ändå vågar skriva saker som är inom lagens gränser. Problemet är ju såklart dom åsikter man för fram nu som senare blir olagliga eller ses som förkastliga (opinionen har ju en tendens att vända).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Intressant.

Här kommer nog det gamla visdomsorden på tal "Har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att dölja"

Fast ibland ställer folk som inte har rent mjöl i påsen till problem för andra, och de som drabbas kan behöva berätta om det anonymt.

Jämför med e som lever under skyddad identitet. De har nåt att dölja.

Visa signatur

-dool